Na tému zákona o športe, o ktorého návrhu budú rozhodovať poslanci Národnej rady SR, sa toho povedalo v poslednom období už veľa. Ešte viac bolo pripomienok v rámci pripomienkového konania.
V prvom kole to bolo 652, len Slovenský olympijský a športový výbor (SOŠV) ich predložil 65 a rovných 60 pridal sám predkladateľ po jeho predložení! Aj preto SOŠV ako zástupca celého športového hnutia na Slovensku nepodporuje terajší návrh, volá po jeho prepracovaní po konzultáciách s celým športovým hnutím a žiada poslancov, aby zaň nezdvihli ruku.
Výhrad proti návrhu je oveľa viac. Hádam najzávažnejší je fakt, že nebol nikdy prerokovaný v Legislatívnej rade vlády SR. Čo sa týka legislatívneho procesu, tak, bohužiaľ, zapracovaných pripomienok od množstva subjektov bolo len zopár. Zo 65 pripomienok SOŠV bola zapracovaná len 1 (slovom jedna)! Nie je preto pravdivé tvrdenie predkladateľa, ktorým je ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu: „V rámci rozporového konania so Slovenským olympijským a športovým výborom bola akceptovaná polovica zásadných pripomienok.“
Financie lákadlom
Nielen SOŠV, ale celé športové hnutie nesúhlasia s týmto postupom. Rovnako ani odborná obec v zastúpení špičkových právnych expertov z oblasti športového práva v Legislatívno-právnej komisii SOŠV sa s týmto procesom nestotožnila. Výhrady majú aj tvorcovia pôvodného zákona o športe, ktorý sa vtedy pripravoval 2 roky a jeho prijatiu predchádzalo množstvo diskusií a stretnutí pracovných skupín. Ponuka na zvýšenie financií v športe znie lákavo, ale táto zmena nebola nikdy predmetom rokovania vlády SR a ide len o narýchlo ušitý pozmeňujúci návrh bez riadnych prepočtov a potvrdení Ministerstva financií SR, navyše krátko pred parlamentnými voľbami...
Z novely zákon?
Samotný proces a náhla zmena z novely na úplne nový zákon boli tiež zvláštne a v kontexte ďalších krokov sa navrhovaná právna norma javí ako osobná ambícia úzkeho okruhu ľudí zo sekcie športu MŠVVaŠ. Tento postup športové hnutie odmieta a nemôže takúto formu tvorby zákonov svojou podporou legitimizovať. Slovenský šport má ambíciu byť pozitívnym príkladom, a nie naopak. Sme preto presvedčení, že poslanci pri hlasovaní o tomto zákone podporia našu snahu a návrh zákona o športe z uvedených dôvodov odmietnu.
Najväčšie výhrady
- netransparentný proces prípravy bez diskusie systémom „o nás, bez nás“
- komplikovaná, nejasná a nejednoznačná právna úprava
- nová byrokratická záťaž a komplikácia nastavených administratívnych procesov
- nový extrémne prísny sankčný systém
- nový robustný kontrolný štátny mechanizmus
- mnohé zásahy do autonómie športového hnutia
- viaceré neaplikovateľné ustanovenia
- prísnejšie regulačné lehoty
- absentujúca ambícia riešiť rozvoj a podporu športu, nedostatok trénerov