Bola ohlásená nová 14-dňová trasa! Už 46. edícia prestížnej Rely Dakar s dĺžkou takmer 8 000 kilometrov bude zahŕňať aj novú 48-hodinovú „chrono etapu“, meranú počas dvoch dní s pretekármi rozdelenými do ôsmich bivakov.
Púštne dobrodružstvo bude opäť situované v rozľahlom kráľovstve Saudskej Arábie a jeho pôsobivej krajine. Navyše, chýbať nebude ani náš Štefan Svitko (41).
Po úvodnom prológu bude nasledovať 12 etáp, ktoré jazdci absolvujú za 14 dní od 5. do 19. januára. Prekonať budú musieť vzdialenosť takmer 8 000 kilometrov. Riaditeľ pretekov David Castera a jeho tím tvrdia, že 60 percent trasy v budúcom roku pokryje úplne nové územie.
Organizátori tiež uvádzajú, že skúsenosti z predchádzajúcich maratónskych etáp budú znamenať len málo, pokiaľ ide o ich nový koncept - 48-hodinovú „chrono etapu“.
Do súťažného diania zasiahne opäť aj náš hviezdny pretekár Štefan Svitko. „Pre mňa to bude celkovo už 15. Dakar. PO SEBE! Teraz je ešte čas naplno sa sústrediť a trénovať. Zábava sa ešte len začína, držte palce,“ napísal Svitko na sociálnych sieťach a pochválil sa ešte jednou novinkou.
„Motorka je už poslaná na poslednú návštevu dizajnérskej spoločnosti a poviem vám, že sa v januári môžete tešiť na krásny nový dakarský dizajn,“ dodal Svitko.
Horúca novinka
Na Rely Dakar 2024 sa predstavuje nová a zaujímavá inovácia v podobe 48-hodinovej „chrono etapy“, ktorá má vzdialenosť 600 kilometrov. Rozdelená bude na dva dni, počas ktorých pretekári musia absolvovať určitý úsek. Nový formát zahŕňa povinnú zastávku v najbližšom bivaku o 16.00 h, pričom pretekári nebudú mať prístup k informáciám o výsledkoch konkurentov alebo možnosť komunikácie. Po prenocovaní v bivaku opäť vyrazia o 7.00 nasledujúceho dňa, aby dokončili zostávajúcu časť etapy. Tento nový prístup pridáva zaujímavý rozmer stratégii a vytrvalosti pretekárov v ich úsilí o úspech.
Svitko na Dakare:
2010: 13. miesto
2011: odstúpil v 8. etape pre poruchu z priebežnej 8. priečky
2012: konečné 5. miesto
2013: po páde a poškodení motocykla odstúpil po 11. etape z priebežnej 22. priečky
2014: konečné 9. miesto
2015: konečné 5. miesto
2016: konečné 2. miesto
2017: konečné 25. miesto (bez penalizácie 7. pozícia)
2018: po páde, zranení ramena a poškodení motocykla odstúpil po 10. etape z priebežnej 8. priečky
2019: odstúpil pre poruchu v 8. etape opäť z priebežnej 8. priečky
2020: konečné 11. miesto
2021: konečné 8. miesto
2022: konečné 12. miesto
2023: konečné 12. miesto