Sobotňajší veľkolepý obrat nemeckého futbalového klubu Fortuna Düsseldorf v súboji II. bundesligy proti Kaiserslautern z 0:3 na 4:3 sledoval vypredaný štadión. Za normálnych okolností by návšteva 52-tisíc fanúšikov domácemu klubu vyniesla slušnú kôpku peňazí, v Düsseldorfe však na tom tím nezarobil ani euro.
Účastník druhej najvyššej súťaže totiž na sobotňajší duel ponúkol ako súčasť projektu „Fortuna pre každého" vstupenky zdarma pre všetkých. Klub dúfa, že iniciatíva prispeje k revolúcii vzťahu fanúšikov k celej organizácii. V budúcnosti plánuje všetky domáce súboje hrávať bez vyberania vstupného.
Klub, ktorý zatiaľ naposledy získal nejakú trofej ešte v roku 1980, chce bližšie prepojiť tím s komunitou a viac zaujať novú generáciu fanúšikov. Tí, ktorí v sobotu prišli na druholigový zápas proti Kaiserslauternu, boli spočiatku sklamaní, veď domáci po polhodine hry prehrávali už 0:3. V tom čase sa na ich adresu ozýval piskot z tribún a dokonca hosťujúceho futbalistu zasiahol na ihrisku bližšie nešpecifikovaný predmet z hľadiska.
Fortuna však „povstala z popola". Keď sa vrátila do zápasu, tribúny každý úspešný dotyk s loptou ocenili potleskom či pokrikom. A keď japonský kapitán Ao Tanaka rozhodol ďalekonosnou strelou, väčšina priaznivcom na tribúnach bola na nohách a tešila sa z veľkého obratu. Po záverečnom hvizde sa domáci futbalisti objímali či padli na kolená od radosti alebo únavy, ako keby mali za sebou náročný finálový duel niektorej z „veľkých" súťaží. „Atmosféra bola výnimočná. A náš obrat spojený s víťazstvom neuveriteľný," prezradil po súboji domáci obranca Jamil Siebert.
Podľa šéfa klubu Alexander Jobst klub z Düsseldorfu síce nezískal 450 až 500-tisíc eur za vstupenky, cieľom Fortuny je však plnými tribúnami prilákať viac sponzorov. „Sme presvedčení o tom, že hodnotu futbalového zápasu určuje to, či sú plné tribúny. A na to sme dali odpoveď spolu s našimi fanúšikmi. Bola to nádherná skúsenosť," uviedol Jobst a pokračoval: „Niečo také má hodnotu pre vysielateľov, sponzorov a aj pre priaznivcov. Skúsenosť s plným štadiónom bola úžasná."
Prezradil tiež, že na sobotňajšie stretnutie proti Kaiserslauternu dostal klub až 120-tisíc žiadostí o vstupenky, pričom štvrtina až pätina osôb predtým nikdy nebola na zápase Fortuny. Klub tiež zaznamenal prudký nárast prihlášok do fanklubu či predaj klubových reklamných predmetov.
Fortuna Düsseldorf pritom nie je nepopulárna, veď na jej domáce súboje doteraz chodilo takmer 30-tisíc ľudí. Na viac ako 50-tisícovom štadióne to však bolo ani nie 60 percent kapacity a voľných miest bolo príliš veľa. Podľa Jobsta klub zasiahla pandémia koronavírusu tak výrazne, že „mal odvahu spraviť niečo nové". V I. bundeslige hral klub naposledy v sezóne 2019/2020, ktorá sa dohrávala počas pandémie pred úplne prázdnymi tribúnami.
V tejto sezóne plánuje klub zopakovať rovnakú akciu ešte dvakrát, najbližšie v januári. Bude to teda test pre fanúšikov a ich odolnosť pri nízkych teplotách. Podľa Jobsta predstavitelia Fortuny až po sezóne vyhodnotia, aký vplyv mala táto akcia na klub. A potom sa rozhodnú, koľko z domácich duelov pre nasledujúcu sezónu bude k dispozícii bez nutnosti platiť si za lístky. Dovtedy sa klub sa medzitým môže sústrediť na boj o postup do najvyššej súťaže, v druholigovej tabuľky je totiž aktuálne štvrtý iba s dvojbodovou stratou na čelo hodnotenia.