Už viac ako desaťročie dostávajú tí najlepší na záver jedného z najsledovanejších športových podujatí na svete trofeje, ktoré sa vyrábajú v susednom Česku, ale majú slovenský rukopis.
Ich autorom je totiž dizajnér Škody Auto so slovenskými koreňmi Peter Olah, ktorý o tom ako obdivované trofeje vznikajú a ako sa vyrábajú, porozpráva v rozhovore pre portál isport.cz.
Trofeje sú jedinečné, každý rok Škoda Auto dodáva štyri trofeje pre každého víťaza jednotlivých kategórií. Tento rok tvorili trofeje už trinásty raz. „Táto tradícia vznikla pred rokmi, keď som videl, že cyklisti nedostávajú ocenenie adekvátne ich výkonu, a chcel som pre nich vytvoriť niečo ikonické, veľkolepé,“ prezradil P. Olah a dodal, že najskôr vytvoril len pohár pre najlepšieho šprintéra. Ten sa však francúzskym organizátorom tak zapáčil, že svoju ponuku rozšírili na víťazov všetkých kategórií, a za spomínaných trinásť rokov sa stali symbolom Tour de France.
Každý rok sa vraj trofej vyrába inou sklárskou technikou, len symbolický tvar ostáva rovnaký. Pracovať na nich sa začína pol roka predtým, ako ich odovzdajú usporiadateľom. Trofeje sú vysoké 60 centimetrov a vážia štyri kilogramy. Brus je každý rok iný. Tento rok je výrazne technický, znamená to, že brúsenie bolo veľmi náročné na presnosť. „Každý rok sa samozrejme vyrába aj niekoľko záložných trofejí. Celkovo to boli tri trofeje zelené a štyri trofeje číre pre celkového víťaza a pre všetkých víťazov jednotlivých kategórií,“ dodal ešte P. Olah.